يك متخصص اطفال در يزد گفت: بردن دود سیگار در گوش اطفال نه تنها باعث درمان نمی شود بلکه باعث ایجاد عوارض تنفسی در کودک می شود و استفاده از داروهای موضعی نيز در درمان تاثیری ندارد و حتی احتمال عفونت را بیشتر می کند.

دکترفرشید فروزنیا  با اشاره به اينكه گوش درد شايع ترین بیماری در اطفال بعد از عفونت تنفسی است، اظهار كرد: این احتمال وجود دارد درد گوش فقط به دلیل عفونت گوش نباشد بلکه ناشی از درد دندان، عفونت حلق و یا دردهای ناحیه مفصلهای فک تحتانی باشد چرا كه عصب این سه محل با گوش یکسان است و درد این نواحی به عنوان درد گوش تلقی می شود. 

وی افزود: گوش درد در بعضی موارد به علت عفونت مغزی یا عفونت ناشی از غدد عرق یا غدد سباسه می باشد که باعث ایجاد تاول های چرکی یا غدد چرکی در ناحیه گوش با درد زیادی همراه است. 

وی درباره اهمیت گوش درد در کودکان اظهار داشت: به دلیل عوارض ناشی از عفونت در گوش و احتمال بروز کم شنوایی در کودکان این مسئله حائز اهمیت است.

دكتر فروزنيا ادامه داد: احتمال ابتلاي عفونت گوش بين 15 تا 20 درصد کودکان وجود دارد که بیشتر در سنین بین 6 ماهگی تا 2 و نيم سالگي و 4 تا 6 سالگی دیده می شود.

دکتر فروز نیا تصریح کرد: احتمال عفونت در کودکان زیر یک سال بیشتر است و در 40 درصد کودکان بعد از عفونت گوش بویژه گوش میانی، ترشح چرکی پشت پرده گوش بوجود می آید که باعث 10 تا 20 درصد کاهش شنوایی می شود.

وی در خصوص شیوع عفونت گوش در ميان كودكان بيانداشت: شیوع عفونت بعد از 3 تا 6 سالگی کمتر می شود و در پسرها شایع تر از دخترهاست. همچنين در بين کودکانی که به کرات به سرماخوردگی دچار می شوند و یا دارای مشکل فک و حلق بویژه شکاف کام هستند بيشت ديده مي شود. همچنين در مهدکودک ها با عفونت گوش بیشتر مواجه می شویم كه در اکثر موارد به دنبال سرماخوردگی بوجود می آید. 

وي اضافه كرد: به علت تورم ناحیه حلق و لوزه ها و بسته شدن شیپور استاش، گوش میانی ترشح می کند و به این علت عفونت ایجاد می شود و علائم آن بعد از یک دوره سه چهار روزه سرماخوردگی و عفونت دستگاه تنفسی در کودک با گوش درد ناگهانی ظاهر می شود و امکان بالا رفتن تب وجود دارد و ممكن است ترشح ناگهانی چرک و خون در گوش ها داشته باشیم که باید به پزشک مراجعه شود و معمولا 1 تا 2 ساعت بعد از شروع درمان، وضعيت كودك بهتر می شود.

اين متخصص اطفال در پايان توصیه کرد: برای درمان بیماری حتما به پزشک مراجعه و از درمانهای خود سرانه پرهیز کنید.     
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا